پايان نامه بررسي رابطه هوش اجتماعي و عملكرد تجاري
پايان نامه بررسي رابطه هوش اجتماعي و عملكرد تجاري |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 637 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 105 |
پايان نامه بررسي رابطه هوش اجتماعي و عملكرد تجاري
چكيده
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش اجتماعي و عملكرد تجاري در بين مديران بانك كشاورزي مي باشد. بدين منظور ويژگي هاي هوش اجتماعي از قبيل پردازش اطلاعات اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، هوشياري اجتماعي و مطلوبيت اجتماعي به عنوان مولفه هاي اصلي بر روي عملكرد تجاري شامل عملكرد رفتاري، عملكرد درنقش، عملكرد فرا نقش، و عملكرد مبتني بر نتيجه مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماري پژوهش حاضر مديران بانك كشاورزي استان اردبيل بوده و نمونه هاي مورد نياز بر اساس تمام شمارش به تعداد152نفر مدير انتخاب شدند. و مشتريان هدف شعب با روش نمونهگيري تصادفي ساده به تعداد305 نفر عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي، و از نظر روش گرد آوري داده ها، ميداني است. گفتني است كه ابزار گرد آوري داده ها، پس از تعين روايي و پايايي، از دو نوع پرسش نامه (مديران و مشتريان) استفاده شد. و شيوه تجزيه و تحليل پزوهش بر اساس همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون به عمل آمده است. نتايج بدست آمده از يافته هاي پژوهشي رابطه ي ميان هوش اجتماعي و عملكرد تجاري را تاييد كرده است. اين نتيجه در مورد هر يك از فرضيه هاي ديگر كه بين مولفه هاي هوش اجتماعي مثل پردازش اطلاعات اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، هوشياري اجتماعي و مطلوبيت اجتماعي با مولفه هاي عملكرد تجاري از قبيل عملكرد رفتاري، عملكرد درنقش، عملكرد فرا نقش، و عملكرد مبتني بر نتيجه نيز بدست آمد. بنابر نتايج حاصله افرادي كه داراي توانمندي برقراري رابطه اجتماعي و قدرت برقراري ارتباط در شبكه هاي روابط اجتماعي بودند، توانستند عملكرد تجاري بهتري نسبت ساير مديران داشته باشند.
كليد واژه: هوش اجتماعي، پردازش اطلاعات اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، هوشياري اجتماعي و مطلوبيت اجتماعي، وعملكرد تجاري.
مقدمه
شخصيت يك فرد در زندگي، زاييده استعدادهاي عاطفي نهفته است نه ضريب هوشي. آنچه كه مسلماً در مورد رهبران بزرگ و موفق سازمانها ميدانيم اين است كه لزوماً آنها با هوشترين فرد سازمانها از لحاظ ضريب هوشي نيستند، بلكه آنها شعور عاطفي بالاتري نسبت به سايرين دارند و به همين وسيله افراد را به سمتي كه در نظر دارند سوق ميدهند. بايد گفت كه رمز نفود آنها بر افراد بر همين نكته است. رهبري و مديريت يك سازمان براي انطباق با تغييرات و به منطور بقا و رشد در محيطهاي جديد، ويژگيهاي خاصي را مي طلبد كه عموما مديران براي پاسخ به آنها با مشكلات بسياري مواجه ميشوند. يكي از مهمترين خصيصه هايي كه ميتواند به رهبران و مديران در پاسخ به اين تغييرات كمك كند، هوش اجتماعي است. هوش اجتماعي از عوامل موثر در رضايت افراد به شمار مي رود.
بخشي از متن
رهيافت روانسنجى
فرانسيس گالتون انگليسى در كتاب خود، (1869) اين نظر را مطرح كرد كه تواناييهاى ذهنى انسان قابل اندازهگيرى است. بر اساس اين نظريه، بينه و سيمون آزمونى براى اندازهگيرى هوش طرّاحى كردند. آزمون آنها بر تعريف زير استوار است: در مفهوم هوش، استعداد فكرىِ بنيادينى وجود دارد. اين استعداد فكرى، توان داورى است و مىتوان آن را 'حس خوب`، 'حس عملى`، 'قريحه` و 'استعداد فكرىِ فرد براى تطبيق با محيط` ناميد. بنابراين، خوب داورى كردن، خوب درك كردن و خوب استدلال كردن فعاليتهاى اساسى هوشاند (بينه و سيمون، 1905).
آزمون سيمون و بينه مجموعهاى از مسائل است كه از كودك انتظار مىرود بدون استفاده از يادگيرىهاى قبلى يا حافظه طوطىوار، و با يارىگرفتن از نيروى داورى و استدلال خويش، از پس حل آنها بر آيد، گرچه در اين باره كه آيا مىتوان از كودك، يا هر فردى، انتظار داشت كه مستقل از پيشينه اطلاعاتى خويش به پرسشهايى پاسخ صحيح بدهد، جاى پرسش و تأمل است. درهرحال، بينه دريافت كه نسبت سن عقلى كودك به سن حقيقىاش تقريباً در تمام مراحل رشد او ثابت است. نسبت تقريباً ثابت بين سن حقيقى (يا تقويمى) و سن عقلى را ضريب هوشى، بهره هوشى [1]مىنامند. اين آزمون و معادله منتج از آن مبناى همه ارزيابيها و سنجشهاى مهارتهاى ذهنى قرار گرفت (بينه و سيمون، 1905).
تعاريف هوش
چندين راه براى تعريف هوش وجود دارد. سه نظر متداول:
* هوش عبارت است از توانايى يادگيرى.
* هوش عبارت است از توانايى فرد در تطبيق با محيط خود.
* هوش عبارت است ازتوانايىِ تفكر انتزاعى (براونينگ، 1990).
اين سه تعريف مغاير يكديگر نيستند. تعريف اول تأكيد بر تعليم و تربيت دارد. تعريف دوم بر شيوه مواجهه افراد با موقعيتهاى جديد تأكيد مىكند، و تعريف سوم ناظر بر توانايى افراد در زمينه استدلال كلامى و رياضى است. به اين ترتيب، اين سه توانايى با يكديگر وجوه مشتركى دارند. در زمينه هوش دو نظر كلى وجود دارد: نظريه هوش كلى و نظريه چند عاملى.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده 1
فصل اول: كليات تحقيق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بيان مساله: 3
1-3- ضرورت و اهميت تحقيق: 5
1-4 سوابق تحقيق: 6
1-5- فرضيه ها 8
1-6- مدل نظري تحقيق: 9
1-7- اهداف تحقيق: 9
فصل دوم: مروري بر تحقيقات انجام شده
2-1- مقدمه. 10
2-2-1- تعريف هوش... 11
2-2-2-رهيافت روانسنجى 11
2-2-3- منحنى توزيع هوش 11
2-3- تعاريف هوش 12
2-4- رهيافتهاى پردازش اطلاعات 12
2-4-1- هوش از ديدگاه رشد. 13
2-4-2-هوش و مسئله طبيعت ـ تربيت 14
2-5- هوش اجتماعي چيست... 14
2-5-1- مفهوم هوش اجتماعي در نظريه محققان. 15
2-5-2- مؤلفه هاي هوش اجتماعي عباتند از: 17
2-5-3 - با روش هايي مي توان هوش اجتماعي را تقويت كرد. 18
2-5-4- مشكلات هوش اجتماعي: 19
2-6- انواع هوش در حالت كلي.. 21
2-6-1- انواع هوش از ديدگاه ثرندايك... 23
2-6-2- انواع هوش از ديدگاه اسپيرمن.. 23
2-6-3- انواع هوش از ديدگاه ترستون. 24
2-6-4 - انواع هوش از ديدگاه اشترن برگ... 24
2-6-5- انواع هوش از ديدگاه گاردنر. 24
2-6-6- تقسيم بندي هوش به انواع كلامي و عملي (غير كلامي) 30
2-6-7 خصوصيات افراد داراي هوش اجتماعي.. 30
2-7- تاريخچه بانك ها 32
2-7-1- پيدايش بانكداري.. 33
2-7-2- بانكهاي ايراني با سرمايه ايراني.. 33
2-7-3- تاريخچه بانك كشاورزي.. 34
2-7-4- تعريف تجهيز منابع بانكي.. 34
2-7-5-تعريف مشتري.. 35
2-7-6- رضايت مشتري چيست؟. 35
2-7-7- انواع مهارتهاي لازم براي جذب منابع مالي در بانكها 35
2-7-8 نقش عوامل سرمايه فيزيكي درجذب منابع مالي بانك ها 36
2-7-9- نقش عامل تنوع خدمات بانكي در جذب منابع مالي.. 36
2-8 - عوامل موثر بر تجهيز منابع مالي.. 37
2-8-1- فناوري اطلاعات و ارتباطات... 38
2-8-2- مهارتهاي نيروي انساني.. 38
2-8-3- تنوع خدمات بانكي.. 38
2-8-4- كيفيت خدمات بانكي.. 39
2-8-5- مطلوبيت محيط داخلي بانكها 39
2-8-6- مطلوبيت محل استقرار مكاني بانكها 39
2-9 - عملكرد تجاري چيست... 40
2-9-1 - عملكرد رفتاري.. 40
2-9-2- عملكرد درنقش... 40
2-9-3 - عملكرد فرا نقشي.. 40
2-9-4- عملكرد مبتني بر نتيجه. 41
2-10- عملكرد تجاري سازي در بخش هاي مختلف... 41
2-10-1- تعريف تجار ي سازي فن آوري.. 42
2-10-2- فرايند تجار ي سازي فن آوري.. 42
2-10-3 - تعريف شاخص تجاري سازي فن آوري.. 43
2-10-4- روند تجاري سازي فن آوري در جهان. 44
فصل سوم: مواد و روش ها
3-1 مقدمه. 45
3-2- روش تحقيق.. 46
3-3- جامعه آماري.. 46
3-4- شيوه تعيين حجم نمونه و روش نمونهگيري.. 46
3-5- روش گردآوري اطلاعات و ابزار سنجش... 47
3-6- روايي پرسشنامه. 48
3-7- پايايي پرسشنامه. 49
3-8 - مقياسهاي مورد استفاده در تحقيق.. 50
3-9- روشهاي تجزيه و تحليل دادهها 51
3-9-1- آمار توصيفي.. 51
3-9-2- آمار استنباطي.. 51
3-10- تحليل عاملي.. 51
3-11-آزمون كلموگروف-اسميرنوف... 52
3-11-1-آزمون تحليل همبستگي پيرسون و اسپرمن.. 52
3-12- تحليل رگرسيون چندگانه. 52
فصل چهارم: نتايج
4-1- مقدمه. 53
4-1-1- يافتههاي توصيفي تحقيق.. 54
4-1-2- ويژگيهاي توصيفي مربوط به مديران. 54
4-1-3- ويژگيهاي جمعيت شناختي مربوط به مشتريان. 58
4-2- شاخصهاي آماري متغيرهاي تحقيق.. 62
4-3- يافتههاي استنباطي.. 62
4-4- يافتههاي جانبي تحقيق.. 67
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري
5-1 مقدمه. 74
5-1-1- نتيجه گيري.. 74
5-1-2- نتايج تحقيقات مرتبط با موضوع. 76
5-1-3 - پيشنهادات تحقيق.. 77
- چهارشنبه ۰۴ بهمن ۹۶ ۲۰:۰۶ ۶۴ بازديد
- ۰ نظر