پكيج (پروتكل) درماني حضور ذهن يا ذهن آگاهي مبني بر كاهش استرس (MBSR)

پكيج (پروتكل) درماني حضور ذهن يا ذهن آگاهي مبني بر كاهش استرس (MBSR)

پكيج درماني حضور ذهن يا ذهن آگاهي مبني بر كاهش استرس ( MBSR ) در 142 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc


مشخصات فايل

تعداد صفحات 142
حجم 0 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي doc
دسته بندي پكيج هاي درماني روانشناسي


توضيحات كامل

پكيج درماني حضور ذهن يا ذهن آگاهي مبني بر كاهش استرس  (MBSR) در 142 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

 

 

·         توضيحات ابتدايي :

 

آماده سازي در 8 جلسه درماني

 

طراحي شده به صورت آموزش گروهي

 

آماده شده در بيش از  142  صفحه (فونت B lotus)

 

فرمت فايل : ورد (word) با فرمت  doc

 

نوع تايپ متن : كاملا استاندارد و قابل ويرايش

 

داراي رفرنس معتبر و به شيوه   APA

 

 

توجه: اين پكيج (پروتكل) شامل شرح كامل جلسات درماني براي آموزش و اجرا مي باشد. (كاملترين پكيج آموزشي درماني ذهن آگاهي)  لازم به ذكر است كه اين پكيج برگفته از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكتري دفاع شده مي باشد و در تحقيقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ايراني سنخيت كامل دارد.

 

 

توجه : اين پكيج فقط شامل توضيحات كامل برگرفته از منبع مي باشد و هيچگونه فايل صوتي، سي دي و ... وجود ندارد زيرا متن پكيج تنها از متن منبع مربوطه گرفته شده است . در هر جايي از پكيج كه از كلمه ""سي دي "" استفاده شده، استفاده از سي دي الزام آور نبوده و درمان بدون سي دي مربوطه نيز قابل اجراست . با اين حال اگر مايل به استفاده از سي دي نيز بوديد، مي توانيد صوت هاي مربوط به موضوع را خودتان بيابيد و در اين مساله ما مسئوليتي نداريم .

 

 

 پشتيباني 09191809834  (لطفا فقط عنوان فايل، نام خريدار و مشكل خود را پيامك بزنيد تا سوال و مشكل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

 

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاين قادر به دانلود فايل خواهيد بود و همچنين يك نسخه از “لينك دانلود” نيز براي شما ايميل مي شود.

 

 

 

 

توضيحات و نكات ابتدايي قبل از شروع جلسات

 

 

 

برنامه ريزي و آمادگي براي جلسات

 

     در هر جلسه، كارهاي مشخصي بايد انجام شود كه شامل توزيع جزوات آموزشي مربوط به جلسه، سي دي ها و مطالب خواندني، آماده سازي اتاق قبل ا زهر جلسه با چندين صندلي و شايد مطالبي است كه به عنوان كليد واژه روي وايت بورد نوشته مي شود. به عبارت ديگر، هر جلسه به برنامه ريزي نياز دارد و تجارب آموزش دهندگاني كه در اين زمينه فعاليت داشته اند نشان داده، جلساتي كه آن ها بدون برنامه ريزي قبلي اجرا مي كردند با جلساتي كه با آمادگي قبلي به اجرا در مي آمد كاملا متفاوت بود. بنابراين توصيه مي شود كه خود را براي جلسه كاملا آماده كنيد . با اين كار نه تنها برنامه هاي هر جلسه به ترتيب اجرا مي شود بلكه تعادلي بين پذيرا بودن و جهت داشتن تجارب شركت كنندگان به وجود مي آيد همچنين برنامه ريزي قبلي باعث انعطاف پذيري شما در كلاس مي شود.

 

      نكته مهم قابل توجه اين است كه به شركت كنندگان بگوييد در آغاز درمان ممكن است استرس بيش تري احساس كنند و چون روزانه بايد 45 دقيقه به سي دي ها گوش دهند ممكن است به ايجاد تغييراتي در سبك زندگي خود نياز داشته باشند. ممكن است از اين روش درماني فوايد بسيار را انتظار داشته باشند، كه اين انتظارات ذهني و بيش تر فريبنده است. بنابراين تلاش كنيد تا با حداكثر توان خود قضاوت را به تاخير اندازيد و بر رويكرد تجربي تاكيد كنيد. بنابه آنچه در نخستين تمرين منظم برنامه گفته شده " خيلي تلاش نكنيد – هرچه پيش آمد بپذيريد " اين آن چيزي است كه هم اكنون احساس مي كنيد.

 

   بازنگري كلي بر  برنامه حضور ذهن  بر اساس كاهش  استرس

 

 

مصاحبه ارزيابي اوليه

 

    اين مصاحبه حدود يك ساعت به طول مي انجامد با تك تك شركت كنندگان اجرا شده و مي تواند به عنوان نقطه شروع مكالمه بين آموزش دهنده وشركت كنندگان باشد ( جهت تنظيم متن مصاحبه خود با شركت كننده به جزوه 1-1 مراجعه كنيد).

 

هدف مصاحبه اوليه عبارتست از :

 

  • شناخت عواملي كه براي هر شركت كننده با آغاز بيماري و تداوم استرس ناشي از بيماري وي مرتبط است .
  • توضيح تاريخچه MBSR و اين كه چطور اين روش مي تواند به شركت كننده كمك كند.
  • تاكيد بر اين كه روش MBSR نياز به تلاش  و صبر زيادي دارد و انجام آن  8 جلسه به طول مي انجامد.
  • تعيين اين كه آيا اين درمان براي مراجع مناسب است يا خير، اين روش براي افراد زير مناسب نيست.  1- كساني كه در حال حاضر مبتلا به سوء مصرف دارو والكل هستند. 2- افرداي كه به دلايل مختلف نمي توانند اصلا تمرينات را انجام دهند.3- افراديكه داراي اختلالات رواني شديد هستند .

 

 

كلاس ها

 

      در شروع هر جلسه برنامه درسي مطرح مي شود. در انتهاي هر جلسه جزوات آموزشي بين شركت كنندگان توزيع شده و كلاس هاي پي گيري مطابق شرايط تشكيل مي شوند. اندازه كلاس به امكانات موجود بستگي دارد. در    پژوهش هاي جان كبات زين و همكارانش از كلاس هاي 30  نفري يا بزرگتر استفاده مي شد، اما با توجه به روش هاي درماني كلاس هاي 12 الي 15 نفر هم مناسب است. پژوهش نشان مي دهد كه كلاس هايي با تعداد كم تر از 12 نفر مشكل ساز است چون بجاي كلاس تبديل به جلسه درماني مي شود.

 

 

اهداف اصلي 

 

v     كمك به افرادي كه به نوعي از انواع اختلالات رواني و جسمي رنج مي برند و آموزش مهارتها و تمرينات جهت درمان و بهبودي وپيشگيري از ابتلا به آنها.

 

v     آگاهي بيشتر از حس هاي بدني، احساسات و افكار لحظه به لحظه.

 

v     كمك به شركت كنندگان براي گسترش راه هاي متفاوت ارتباط با حواس، افكار و احساسات بويژه شناخت و پذيرش افكار و احسا سات ناخواسته اي كه به گونه خودكار و عادتي باعث مشكلات دايمي مي شوند.

 

v     كمك به شركت كنندگان براي دادن ما هرانه ترين پاسخ به افكار، احساسات وموقعيت هاي ناخوشايندي كه با آن روبرو مي شوند.

 

 

دستور العمل 

 

      در MBSR اولين گام يادگيري چگونگي توجه كردن هدفمند، در هر لحظه و بدون داوري است. در ابتدا شركت كنندگان از اين كه معمولا توجه كمي به زندگي روزانه دارند آگاه مي شوند. آنها مي آموزند كه تغييرات سريع ذهن از موضوعي به موضوع ديگر آگاه شوند. به دنبال آن، ياد مي گيرند كه چطور ذهن سرگردان خود را به نقطه واحد متمركز كنند. در ابتدا اين كار از طريق توجه به قسمت هاي مختلف بدن و سپس با ارجاع به تنفس آموخته مي شود. در گام بعدي شركت كنندگان مي آموزند كه چطور ذهن سرگردان باعث ايجاد افكار و احساسات منفي مي شود.

 

      تنها وقتي يك فرد از اين جنبه ها آگاه شود مي تواند از MBSR  استفاده كند. تا از اين طريق بتواند تغييرات خلقي خود را شناسايي نموده و در كوتاه مدت آن ها را اداره كند و يا در دراز مدت با آن ها چالش نمايد. آموزش دهندگان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه هر گاه افكار يا احساس منفي در شركت كنندگان ظاهر شده به آن ها گوشزد كنند كه قبل از پاسخ هاي مهارت آميز به آن ها، اجازه دهند كه افكار به همان صورت در ذهنشان باقي بمانند. با اين كار شركت كنندگان ياد مي گيرند كه چگونه به طور كامل از تفكر يا احساسشان آگاه شوند و يك يا دو دقيقه قبل از اين كه توجه خود را به كل بدن معطوف كنند به تنفس خود توجه نمايند. چنين كاري براي اداره مشكلات در همان لحظه و آگاهي نسبت به افكار يا احساسات ناخوشايند كفايت مي كند. در هر بخش از تمرين اولين قدم اساسي در رويارويي با افكارر و احساسات منفي است. به دنبال اين فرايند شركت كنندگان مي توانند بهترين پاسخ ممكن را انتخاب كنند.

 

      مثلا ممكن است مشكل را فقط به عنوان يك فكر يا احساس در نظر گرفته وآن را گذرا ببينند و يا ممكن است در دراز مدت رويارويي مستقيم با آن را انتخاب كنند و يا از طريق توجه به بخشي از بدن كه در اثر احساسات منفي تنيده شده و آگاهي نسبت به آن از تنفس براي آرام كردن حس هاي بدني استفاده كنند. يا از راهبردهايي استفاده كنند كه در گذشته براي داشتن احساس راحتي و تسلط به كار مي برند. نكته بسيار مهم در تمرين تنفس انعطاف پذيري آن است، زيرا در اين تمرين، تنفس به طور وسيعي در بدن گسترش مي يابد . شايد براي شركت كنندگان بستن چشم ها به مدت سه دقيقه مشكل باشد، ولي اين كار براي آن ها اين امكان را فراهم مي آورد كه در پذيرش برداشت هاي خودشان درنگ كنند. بنابراين قبل از توجه وسيع به رويكرد اينجا واكنون، تمركز بر تنفس به عنوان اولين گام مهم به شمار مي رود.

......

................

...........................

 

 

نمونه اي از جلسات درماني پكيج مورد نظر:

 

موضوع و  برنامه جلسه اول

 

موضوع

 

    وقتي متوجه هدايت خودكار مي شويم حضور ذهن بهترين راه خروج از هدايت خودكار است كه آگاهي از هر لحظه را به ما مي آموزد . معطوف كردن توجه به قسمت هاي مختلف بدن هم مشكل به نظر مي رسد.

 

 

دستور جلسه

  • تعيين اهداف جلسه
  • تنظيم خط مشي كلي با در نظر گرفتن محرمانه بودن وزندگي شخصي 
  • دعوت شركت كنندگان به تشكيل گروه هاي دونفري ومعرفي خود به يكديگر وسپس به اعضاي گروه به عنوان يك واحد
  • تمرين خوردن كشمش
  • دادن پس خوراند و بحث در مورد تمرين خوردن
  • تمرين وارسي بدني – آغاز تمرين با تمركز بر تنفس كوتاه
  • دادن بازخورد وبحث در مورد وارسي بدني
  • تكليف جلسات خانگي ؛ بحث وتعيين جلسات هفتگي ، سي دي وارسي بدني براي 7-6 روز
  • توزيع سي دي ها و جزوات جلسه اول (كه شامل تكليف خانگي وبرگه هاي ثبت تكليف است) .
  • اتمام كلاس با تمركز بر تنفس كوتاه ، 2 تا 3 دقيقه تنفس را ادامه دهيد.

 

برنامه ريزي و آماده سازي

 

     علاوه بر اين كه به طور مشخصي قبل از كلاس آماده مي شويد ، فراموش نكنيد كه يك پياله كشمش ويك قاشق ونسخه اي از نوار وارسي بدني خود را به كلاس بياوريد.

 

جزوات شكت كنندگان

 

     جزوه 1-2 ؛ تعريف حضور ذهن

 

      جزوه  2-2؛ خلاصه جلسه اول ؛ هدايت خودكار

 

     جزوه 3-2 ؛ تكليف خانگي براي هفته اول بعد از جلسه اول

 

     جزوه 4-2 ؛ ارائه گزارش يك شركت كننده

 

     جزوه 5-2 ؛ برگه ثبت گزارش تكليف خانگي

 

 

 

هدايت خودكار

 

      همه ما، هر لحظه اثرات ناشي از حواسپرتي را تجربه مي كنيم. ممكن است كه همه صفحات يك كتاب را بخوانيم ولي بعد دريابيم كه چيزي از آن نفهيمده ايم. در چنين مواردي، ممكن است بدانيم و حتي ندانيم كه توجهمان معطوف به چه بوده است. وقتي از مردم خواسته مي شود كه اين قبيل وقايع را توضيح دهند، ممكن است آن ها از واژه  " هدايت خودكار" به عنوان توجيهي براي اين موضوع كه آن ها تنها به صورت خودكار رفتار مي كنند، بدون اين كه واقعاً آگاه باشند كه چه اتفاقي در حال وقوع است، استفاده كنند. در شيوه هدايت خود كار، در حالي كه به نظر مي رسد بدن در حال انجام كاري است ذهن كار ديگري انجام مي دهد. ما قصد نداريم كه فكرمان را با چيزهاي ساده مشغول كنيم. بنابراين ذهن در اكثر مواقع منفعلانه مشغول افكار، خاطرات، برنامه ها، يا احساسات مي شود. با توجه به اين كه ما، در بسياري از مواقع، ممكن است دريك حالت ذهني « هدايت خودكار » باشيم از آنچه در حال وقوع است كاملاً نا آگاه خواهيم ماند. اين وضعيت در افرادي كه استرس شديد و مداوم  را تجربه كرده اند، مشكل آفرين    خواهد شد. در هدايت خودكار، اجزاء تفكر منفي با احتمال كمتري مورد توجه قرار مي گيرد. در اين صورت اين اجزاء با هم تلفيق شده و به صورت الگويي از احساسات شديد نشانگان استرس نمايان مي شود و در نتيجه به انواع بيماريهاي جسمي ورواني منتهي مي شود.

 

      غالباً زماني كه افكار و احساسات ناخواسته ظاهر مي شوند، قوي تر از آن هستند كه بتوان به راحتي با آنها دست به گربيان شد. در قسمت هاي بعد راه هاي متنوعي براي كنترل و تعديل چنين افكار و احساساتي ارائه خواهد شد. ولي نخست بايد بتوانيم حلقه روزمره « حواسپرتي » را كنترل كنيم، زيرا در صورتيكه فرد تاريخچه اي از مشكلات هيجاني داشته باشد اين حلقه بسيار مخرب است. اولين قدم در مساعدت به شركت كننده مضطرب، يافتن راهي براي كمك به شناسايي هدايت خودكار و سپس خروج ارادي ازآن است. تمرين حضور ذهن شامل آگاهي بيش تر از اين الگو هاي ذهني است. از طريق تمرين، افراد قادر به توجه ارادي به هدايت خودكار خواهند شد. ساختار اوليه براي جلوگيري اثرات و تداوم استرس اين است كه به افراد بياموزيم تا بدانند چه مواقعي ذهن آن ها به سمت هدايت خودكار مي رود و سپس بطور ارادي آگاهي خود را به چيز ديگري معطوف كنند كه البته اين كار بسيار مشكل است.

 

      در جسه اول پس از صحبت هاي مقدماتي در مورد ياد آوري علت حضور شركت كنندگان در كلاس، از افراد بخواهيد كه به گروههاي دو نفري تشكيل دهند، سپس ابتدا خود را به هم گروهي خود و در مرحله بعد به كل كلاس معرفي كنند. به اين ترتيب كه اسم خود را بگويند و اين كه چرا آمده اند و اميد دارند وقتي كلاس را ترك مي كنند به چه اهدافي دست يابند. پس از آن تمرين مراقبه كوتاه را كه عميقاً به موضوع هدايت خودكار مي پردازد معرفي كنيد اين تمرين شامل خوردن يك كشمش است.

 

      خوردن يك كار بويژه سودمند در اين تمرين محسوب مي شود، زيرا يك عمل « خودكار » است كه به ندرت به آن توجه مي شود و براي نشان دادن گستره نا آگاهي در حين انجام چنين فعاليت هايي مناسب است. تمرين خوردن كشمش قدم اول در جهت كمك به شركت كنندگان براي فهم حضور ذهن محسوب مي شود.

 

 


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.