مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي

مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي

مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي

دانلود مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي

مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي  مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي مباني نظري صادرات خدمات فني مباني نظري خدمات فني و مهندسي خدمات فني و مهندسي
دسته بندي علوم انساني
فرمت فايل docx
حجم فايل 216 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 70

مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي داراي 70صفحه با فرمت ورد و قابل ويرايش ميباشد

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

توضيحات: 53 صفحه فارسي (word)-

با رفرنس دهي كامل فارسي و انگليسي و پانويس ها مناسب براي پايان نامه

خلاصه اي از كار:

2-1- خدمات فني و مهندسي

از آنجا كه تعريف دقيق هر واژه به تبيين صحيح آن واژه و مباحث مرتبط كمك شاياني مي‌كند، لازم است تعريف جامع و قانوني از اين موضوع داشته باشيم. بر اساس ماده (1) آئين نامه مقررات حمايتي دولت براي صادرات خدمات فني و مهندسي، «صادرات خدمات فني و مهندسي» عبارت است از: «صادرات مجموعه فعاليت‌هاي هدفدار مهندسي، تداركات، اجرا، ساخت، تعمير كالا و تجهيزات و ماشين‌آلات صنعتي، نصب و راه اندازي، نظارت و آموزش‌هاي مربوط، انتقال دانش فني، فعاليت‌هاي نرم افزاري (مديريت، طراحي، مشاوره، خدمات انفورماتيك)، مطالعات توسعه و نظاير آن‌ها به نحوي كه صدور كالاي صرف‌محسوب نشود». برابر تعريف فوق، صادرات خدمات فني و مهندسي دامنة گسترده‌اي از فعاليت‌ها را در بر مي‌گيرد، لذا در صورتي مي‌توان از پتانسيل‌هاي فراوان موجود در تمامي اين زمينه‌ها به نحوي هماهنگ استفاده كرد كه امكان هماهنگي و سازماندهي داخلي براي انجام عمليات فني و مالي در خارج از كشور از طريق اعمال حمايت‌هاي اداري، مالي، سياسي، اقتصادي و حقوقي- قانوني كارآمد، جامع و هدفمند پشتيباني شود.

چهار ويژگي اصلي خدمات عبارت است از:

1- ناملموس بودن: يعني نمي توان آن‌ها را قبل از خريد لمس كرد يا ديد؛ لذا مديريت مناسب در بازاريابي خدمات بايد سعي در قابل لمس كردن خدمات قابل ارائه خود كند و يا منافع حاصل از كاربرد اين خدمات را از طريق روش‌هاي اطلاع رساني نظير تصاوير، مجلات و غيره به مشتريان اعلام كند. (سعادت و همكاران، 1385).

.............

2-2-1-  تاريخچه خدمات فني و مهندسي در جهان

............

2-2-2- تاريخچه خدمات فني و مهندسي در ايران

..................

2-2-3- صادرات خدمات فني و مهندسي ايران در سال هاي اخير

.................

2-2-4- سهم ايران از صادرات خدمات فني و مهندسي در جهان

................

2-3- رقابت جهاني و مزيت رقابت ملي

..................

2-4- مزاياي صدور خدمات فني و مهندسي

...............

2-4-1) ارز آوري

بررسي­هاي علمي ثابت كرده است رشد اقتصادي كشورها به دلايلي چند با رشد صادرات آنها ارتباط مستقيم دارد. مهمترين دليل اين است كه صادرات جزيي از تقاضاي كل جامعه  محسوب شده و با اثر مستقيم و تكاثري بر روي توليد داخلي، نياز به افزايش سرمايه­گذاري دارد. همچنين رشد صادرات سريعاً منابع توليدي را از بخش­هاي كم بازده به بخش­هاي پر بازده متنقل و بهره گيري از صرفه جويي­هاي ناشي از مقياس را امكان­پذير مي­نمايد. رشد صادراتع در نهايت، به رشد سريع بهره­وري نيز مي­انجامد.

.................

تحقيقات و پژوهش­هاي انجام شده در زمينه امور اجتماعي در تمام موارد حكايت از اين دارد كه يكي از مهمترين زمينه­هاي بروز پديده­ي بزه اجتماعي و تعارض به حقوق ديگران فقر و بيكاري است. بديهي است كه برداشتن گامي هرچند كوچك در اين راستا نه تنها باعث كاهش حجم بيكاري خواهد شد بلكه اگر با ديدي كلان به موضوع نگريسته شود خواهيم ديد كه در كاهش ميزان بزه اجتماعي ناشي از بيكاري تاثيري مستقيم خواهد داشت. آمار ارائه شده توسط معاونت خدمات صادراتي و بازاريابي وزارت بازرگاني نشان مي­دهد كه كشور تركيه طي سال­هاي 1997 تا 1999، براي 38 هزار نيروي كار ترك در اجراي پروژه­هاي فني و مهندسي خويش در ديگر كشورها ايجاد اشتغال كرده است (جلالي، 2012).

............

2-4-6) برتري صدور خدمات نسبت به كالا

.............

از اين رو فاكتورهاي متعددي وجود دارد كه باعث برتري صادرات خدمات نسبت به كالا مي­شود تا جايي كه مي­توان گفت عليرغم كم بودن حجم ريالي صادرات اين بخش در حال حاضر اهميت آن بسيار بيشتر از صادرات ديگر بخش­ها است. «صدور خدمات غالباً به خاطر تأثير قابل توجهي كه بر صدور كالاهاي كارخانه­اي باقي مي­گذارد، اهميت بسيار دارد به طوري كه گفته مي­شود، صدور يك واحد خدمات مي­تواند به صدور چهار واحد كالا منجر شود» (اسدي و همكاران، 1383).

...........

2-5- ساختار صادرات خدمات فني و مهندسي در كشور

..................

2-5-1- ساختار دولتي

..................

2-5-2- ساختار غير دولتي

......................

2-5-3- شركت­هاي فعال در امر صادرات

....................

2-5-4-  قوانين حمايتي

.......................

2-6- الزامات صادرات خدمات فني و مهندسي

....................

2-6-1-  بازاريابي[1]

...............

2-6-2-  رعايت استانداردهاي جهاني

اگرچه استاندارد از بستر كالا بوجود آمد، اما تكنيك­ها و سري­هاي مختلف آن تقريباً همه­ي جنبه­هاي زندگي را در بر گرفته است. خدمات نيز از اين قاعده مستثني نيستند، خصوصاً خدمات فني و مهندسي كه ظرافت­هاي خاص خود را دارد. اصولاً هر كشور براي خود داراي يك استاندارد با مشخصات و ضوابط خاص خود مي­باشد. اما سري­هاي مختلف استاندارد نيز در سطح جهان بوجود آمدهد است كه جنبه بين المللي به خود گرفته­اند و دريافت نشان آنها حتي در داخل كشور مي­تواند از عوامل مؤثر بر ميزان فروش باشد. بعنوان مثال Iso يا سازمان بين المللي استانداردسازي كه يك سازمان غير دولتي است و حتي وابسته به سازمان ملل متحد هم نيست، استانداردهاي مختلفي را براي توليدات مختلف تدوين كرده است. اين استانداردها حتي بهداشت، ايمني، حفظ محيط زيست و ... را در بر مي­گيرد، با اينكه هيچ قدرتي براي تحميل كاربرد آنها وجود ندارد. اما شركت­ها و سازمان­هاي گوناگون با تلاش براي كسب استانداردها خود را ملزم به رعايت آنها مي­كنند، چرا كه رعايت استاندارد، جايگاه اعتماد مشعري را نسبت به هر شركت بالاتر مي­برد (فيرمپونگ و مي[2]، 2007).

...............

2-6-3-  كيفيت

....................

از سوي ديگر خدمات فني و مهندسي بخاطر دارا بودن جنبه­هاي متعدد و متفاوت از قبيل امور طراحي، اجرا، ساخت تجهيزات پيچيده، ماشين آلات و تجهيزات صنعتي و ... از شاخص­هاي مختلف كيفيت برخوردار است. لذا ارائه كيفيت مطلوب به مشتريان در عرصه­ي صادرات خدمات فني و مهندسي از حساسيت و اهميت خاصي برخوردار است (رضامند و جلالي، 2012).

...........

2-6-4-  سياست خارجي قوي

..............

2-6-5-  توانايي­هاي فني و تكنولوژيكي

.........

2-6-6- تخصص

............

2-6-7-  حمايت­هاي مالي و مقرراتي از سوي دولت

..................

2-6-8- حمايت­هاي غير دولتي

....................

2-6-9-  نمايشگاه­ها[3]

...............

2-6-10-  آموزش

................

2-7- موانع صادرات خدمات فني و مهندسي كشور

موانعي كه در حال حاضر در بخش صادرات خدمات فني و مهندسي، وجود دارد را مي­توان به دو گروه عمده تقسيم­بندي كرد:

مشكلات درون سازماني

مشكلات برون سازماني

در ابتدا مفهوم هر يك را بررسي كرده و سپس مواردي از هركدام شرح داده مي­شود:

..................

منابع:

ابراهيمي نژاد، م و شاكري، ا. 1388. مروري بر نقش فرهنگ در موفقيت پروژه هاي صدور خدمات فني و مهندسي. پنجمين كنفرانس بين المللي مديريت پروژه، 11 صفحه.

ابراهيمي، ا. 1384. ويژگي هاي شركت موفق پيمانكار پروژه هاي صنايع نفت و گاز. اولين همايش صنايع فراساحل و حضور در بازار هاي جهاني، 7 صفحه.

................

Ahmed, Z.U., Craig, J.C., Baalbaki, I., & Hadadian, T.V. (2004). Export barriers and firm internationalization: A study of Lebanese entrepreneurs. Journal of Management and World Business Research, 1(1), 11-22.

Arnold, Jens, Beata Javorcik, and Aaditya Mattoo (2007), "Does services liberalization bene_t manufacturing _rms ? Evidence from the Czech Republic," World Bank Policy Research Working Paper.

…………………..


[1] - Marketing

[2]- Firmpong and Mmeih

[3] - Exhibitions

دانلود مباني نظري صادرات خدمات فني و مهندسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.